FANDOM

Anføreren er et medlem på fodboldholdet, som har fået til ansvar at være lederen på banen. Anføreren er typisk et af de ældre og mere erfarne spillere på holdet, men det kan også være en spiller, som har en enorm indflydelse på spillet. Anføreren skiller sig ud på banen, da han bærer et anførerbind om sin arm.

Ansvar Edit

Det eneste officielle ansvar en anfører har, i følge fodboldspillets rigtige regler, er at slå plat eller kroner i starten af kampen og før en straffesparkskonkurrence. Selvom mange tror det, har anføreren ikke en speciel autoritet og har, ligesom alle andre spillere, ikke ret til at sætte spørgsmål ved en dommerkendelse. Derimod kan dommeren godt henvende sig til et holds anfører angående holdets opførsel.

Når der skal uddeles priser, er det typisk anføreren der fører holdet op, samt løfter trofæet.

En anførers største pligt, er at skabe morale hos holdet. Hvis moralen er lav, skal anføreren få den op.

Anførere kan også arbejde meget sammen med et holds manager. Her kan han bl.a. hjælpe manageren med, at udvælge førsteholdet og startelleveren til en kamp.

Klub Edit

En klub anfører udnævnes normalt i en sæson. Hvis han ikke har mulighed for at spille, bliver det vice-anføreren, som tager anførerbindet i kampen og tager så anførerens rolle midlertidigt.

En kamp anfører er den første spiller, der løfter trofæet, hvis holdet vinder et, selv hvis han ikke er klub anfører. Et eksempel kan ses i den virkelige verden - I 1999 UEFA Champions League finalen var Peter Schmeichel kamp anfører og løftede pokalen mens klub anføreren Roy Keane var ude med karantæne. I 2012 UEFA Champions League finalen løftede kamp anføreren Frank Lampard (som også var vice-anfører) pokalen sammen med klub anføreren John Terry (som var ude med karantæne, men fik lov til at løfte trofæet af UEFA).

En klub kan udnævne disse to roller; in klub anfører som repræsenterer klubben i det offentlige og en kamp anfører som så styrer holdet på banen. Dette kan dog også være den samme person.

En vice-anfører er spilleren, som forventes at overtage anførerrollen når anføreren ikke har mulighed for at spille - om det så er fordi han ikke er med i startelleveren, har karantæne eller bliver udskiftet i kampen. Vice-anføreren overtager typisk anførerrollen, hvis den forrige anfører skifter klub.